Effecten

Floaten werkt en kent spectaculaire resultaten: 1 uur floaten staat gelijk aan 5 uur slapen, het verlaagt de bloeddruk en verbetert mentale prestaties. Niet voor niets werd floaten als eerste door de wetenschap en topsport ontdekt. Hoe het werkt en wat de effecten van floaten zijn leggen we je graag uit.

Als een mens te lang stress ervaart of als deze te intens is, kan dit zeer nadelige gevolgen hebben voor lichaam en geest. Lichamelijk ontstaan er dan mogelijk ‘jachtige’ gevoelens, hoofdpijn en spierpijn, slaapproblemen, maagzweren en hart- en vaatziekten. Geestelijk kan te veel stress verantwoordelijk zijn voor nervositeit, overspannenheid, depressie, burn-out en angststoornissen.
Floaten vermindert zowel de primaire als de secundaire (omgeving)stress. Geen licht, geluid of andere mensen. Weg maatschappij, niets hoeft meer. De floatroom is een plek waar optimaal herstel van lichaam en geest kan plaatsvinden. Zodra alle invloeden van buitenaf worden uitgesloten, stoppen allerlei chemische reacties in het lichaam waarmee we ons tegen alle reële of imaginaire bedreigingen proberen te verdedigen.

Fysieke effecten

Onderzoek toont aan dat door floaten (te hoge) bloeddruk en hartritme aanzienlijk worden verlaagd. Tevens worden in het lichaam de stresshormonen (Cortisol, ACTH, Lactic Acid en adrenaline) gereduceerd. Floaten geeft verlichting bij (oude) blessures en pijn (vooral rugpijn) omdat het de circulatie van bloed en zuurstof aanzienlijk verbetert. Dit geldt met name op de plekken waar het anders minder goed stroomt (de ‘pijn’ gebieden). Floaten zorgt ervoor dat de pijngebieden worden ontlast en daarmee voor verlichting van pijn.
Floaten wordt wereldwijd ingezet in stressbehandeling, burnouts, angstbestrijding, jet lag, verbeterde concentratie en creativiteit. Sportprestaties en leerprestaties worden ook aanzienlijk verbeterd.


Mentale effecten

Tijdens een floatsessie produceren je hersenen zogenaamde thèta-golven. Thèta-golven komen normaal gesproken voor tijdens de REM slaap of gedurende intens diepe meditatie. Deze hersengolven worden geassocieerd met creativiteit, inspiratie, dromen en 'beeldend denken'. Ook staan deze hersengolven voor het opslaan van herinneringen in het lange termijn geheugen. Hoe meer ontspannen je bent, hoe groter de kans op sterke thèta-golven.
Zeer prettige bijkomstigheid is dat dit gepaard gaat met een gevoel van geluk en euforie, veroorzaakt door het vrijkomen van endorfine, de lichaamseigen morfine. De ‘runners high’ bij duursporten is een bekend fenomeen bij het vrijkomen van endorfine. Door deze effecten wordt floaten ook ingezet bij behandelingen voor depressies en verslavingen, waaronder roken, alcohol- en eetverslavingen. Daarnaast is floaten is ook een hulpmiddel voor ‘Super Learning’.

Floaten:

  • reduceert de aanmaak van stresshormonen
  • werkt stressverlagend en preventief tegen stress
  • verbetert de bloedsomloop ten gunste van alle spieren en organen
  • bestrijdt vermoeidheid en de gevolgen van een jetlag
  • verbetert concentratie en creativiteit
  • verlicht (chronische) pijn ten gevolge van bijvoorbeeld migraine en reuma
  • bevordert herstel na een lichamelijke top(sport)prestatie
  • stimuleert mentale voorbereiding (op bijvoorbeeld, examens, vergaderingen, presentaties)

Personal training at De Pier

Medio december 2016: Openen wij onze eerste Personal Training studio op de Pier!
Meer
Mastercard iDeal Visa
Divide