WETENSCHAP

Float jezelf naar topprestaties! Al voor de Tweede Wereldoorlog hield de Amerikaanse wetenschapper dr. John Lilly zich bezig met de effecten van het floaten. Hij had een sterk vermoeden dat sensore deprivatie – het voor kortere of langere tijd afsluiten voor zintuiglijke prikkels - een weldadige ontspanning op zowel lichaam als geest had. Om dat wetenschappelijk te bewijzen ontwikkelde hij in 1950 de eerste floatcabine.

Het onderzoek dat sinds die periode wordt uitgevoerd, heeft aangetoond dat floaten stress vermindert en fysiek herstel versnelt door het reduceren van de productie van Cortisol, ACTH, melkzuur en adrenaline (stresshormonen) en het verhogen van de productie van endorfine (hormonen die het gevoel van welbehagen creëren). Tevens bevordert het de circulatie van zuurstof en voedingsstoffen in het lichaam en verlaagt het de bloeddruk, hartslag en zuurstofconsumptie.

Ervaringen en onderzoeken hebben vervolgens aangetoond dat floaten zeer positieve effecten heeft als verhoging van sportprestatieniveaus, vermindering van pijn bij blessures, kortere herstelperiodes en verbetering van de coördinatie dankzij visualisatieoefeningen. Daarnaast zijn positieve effecten aangetoond op het terrein van stress, creativiteit, verslavingen, etc. Wetenschappelijke onderzoeken met floaten bij onder meer tennis, basketbal en roeien hebben positieve resultaten aangetoond en onderzoekers van de Universiteit Leiden en Universiteit van Amsterdam geven in een studie (bron: Psychology and Health, juni 2005) onder meer aan dat de heilzame effecten van floaten blijven doorwerken, zelfs nadat de persoon is gestopt met floaten.

Vind je het interessant om meer te weten over de achtergrond van floaten? Hieronder hebben we een kleine selectie voor je gemaakt. Download de beschikbare PDF’s voor meer informatie.

Studie:

Flotation restricted environmental stimulation therapy (REST) as a stress-management tool: A meta-analysis
Het vooraanstaande wetenschappelijke tijdschrift Psychology and Health publiceerde in 2005 een studie van Dirk van Dierendonck en Jan te Nijenhuis, getiteld Flotation restricted environmental stimulation therapy (REST) as a stress-management tool: A meta-analysis. Deze studie toont aan dat floaten een positieve invloed heeft op lichaam, welzijn en prestaties. Het onderzoek toont tevens aan dat floaten sterkere ontspannende, stemmingsbevorderende en prestatieverbeterende effecten heeft dan andere ontspanningsmethoden zoals biofeedback en meditatie.
Download hier de PDF voor meer informatie

Studie:

Bending and Mending the Neurosignature Frameworks of influence by flotation-REST
(Restricted Environmental Stimulation Technique) upon well-being in patients with stress related ailments

Lees hier het onderzoek (Engelstalig) van de Karlstad Universiteit, gedaan door Sven Ake Bood.

Video:

Dr. Weissman over het gebruik van floaten om te presteren.
Download hier de video

Literatuur:

Zeven theorieën over floaten, fragmenten uit ‘The Book of Floating’ van Michael Hutchinson
Inmiddels is de ontspannende werking van floaten op vele terreinen bewezen, maar wat maakt floaten nu zo effectief? En hoe kan het dat een in essentie passieve bezigheid toch zo’n actieve helende werking heeft? Deze vraag heeft vele wetenschappers de afgelopen decennia beziggehouden en ook nu nog wordt er over de hele wereld onderzoek naar floaten gedaan. Het bewijs voor het positieve effect van floaten valt uiteen in een aantal verschillende theorieën. De zeven belangrijkste theorieën zijn:
1. De Anti-zwaartekracht Theorie
2. De Hersengolf Theorie
3. De linker-rechter Hersenhelft Theorie
4. De Drie Hersenen Theorie
5. De Neurochemische Theorie
6. De Biofeedback Theorie
7. De Homeostase Theorie

Download hier de PDF voor meer informatie over de zeven theorieën.

Cadeautje van de Sint

De special van delicious. magazine 'feel good'!
Meer
Mastercard iDeal Visa
Divide